Skottkärror

skottkarra-tradgard.jpg

Den enhjuliga kärra som vi kallar skottkärra och som består av ett lastkärl vilket vilar på två längsgående skalmar är i många avseenden en genial uppfinning. Under förutsättning att den är rätt konstruerad är den välbalanserad enkel att lasta och lika lätt att tippa. Även tungt lastad är den enkel att köra.

Om underlaget är fast behöver den inte bredare väg än en smal stig. Men alla skottkärror passar inte för alla transporter. Det är bland annat därför man allt oftare skiljer mellan trädgårdskärror, byggkärror och allround eller lantbrukskärror.

Även om de flesta skottkärror ser snarlika ut finns det åtskilligt som skiljer dem åt och för att man ska bli riktigt nöjd med sin kärra är det viktigt att ta hänsyn till dessa skillnader vid valet. Först och främst bör man göra klart för sig vad kärran främst kommer att användas till och hur marken som den ska köras på är beskaffad.

Ska man t.ex. i stort sett bara lasta kärran med löv, gräsklipp och annat lättare trädgårdsavfall finns det sällan anledning att skaffa en tung och kanske även tungkörd byggkärra. Du kanske till och med klarar dig utmärkt med en plastkorg på hjul, en enkel lövsläpa av nylonväv eller en mindre, tvåhjulig kärra med bygelhandtag. En sådan drar man också lätt efter sig, varför den också kan användas som vanlig transportkärra till kvartersbutiken.

Har du en trädgård med mjuka eller ojämna transportvägar bör du i första hand välja en kärra med så breda luftgummihjul som möjligt, t ex 8 cm, kullagrat eller med glidlager av nylon. Smalare hjul och massiva gummiringar rullar trögt och skakigt på sådan mark.

Tre huvudmodeller av skottkärror men ändå stort urval

Eftersom skottkärran är småhusägarens verkliga laståsna är det viktigaste kravet att kärran ska vara väl balanserad och därmed lätt att köra. Men kärran ska också ha ett rymligt tråg, så man slipper att köra många gånger, och vara så hårdför att den tål att lastas med jord och tunga, vassa stenar. Balanseringen har med hjulets placering att göra. Sitter hjulet exakt under den lastade kärrans tyngdpunkt blir den mycket lätt att lyfta, men samtidigt så obalanserad att den lätt tippar över. Därför är det bättre om hjulet placeras så att tyngdpunkten ligger mer mellan hjulet och handtagen. Då får man visserligen själv lyfta en del av tyngden, men kan köra betydligt stadigare. Dessutom får man större frihet att själv bestämma om man vill köra lätt och lite vingligt eller tyngre och stadigare med lasten.

Kärrans egen vikt och storlek har givetvis också betydelse för förmågan att hantera den. Plasttråg är givetvis lättare än de som är tillverkade av plåt, men plasten har inte alls samma formfasthet och slagstyrka som plåten.

Plåten kan vara målad, ugnslackerad eller galvaniserad. Den senare klarar slitaget av t ex grus och sten bäst. En stor fördel är också att tråget är vattentätt. Man ska ju även kunna lasta vatten och våt betong. De minsta trädgårdskärrorna väger strax över 10 kilo medan de stora bygg-kärrorna kommer upp i över 30 kilo. Skillnaden ligger mest i plåttjockleken, som varierar från 1 till 2 mm, men också i förstärkning och stativ.

Trågen är i regel helpressade och är inte trägen förstärkta med 30 mm rundjärn är de försedda med kraftiga vinkeljärn. Rörstativ är lika vanliga som de mera konventionella av järnprofiler med trähandtag. Hjuldimensionerna varierar och kan vara lite svåra att tolka. Är hjulet t ex märkt 12″x4″, 2 lag betyder detta att hjulets diameter är 12tum, dvs. ca 30cm, att fälgen är 4 tum, dvs. ca 10 cm och att däcket är uppbyggt av två lager.

De flesta skottkärrehjul är numera av gummi och pumpas upp på samma sätt som ett bildäck. Massiva hjul är billigare, men har en tendens att gräva ner sig och är därför tungkörda. Lösa hjul finns att köpa. Lastkapaciteten anges oftast i rågat litermått. En allroundkärra kan t ex rymma 120 liter rågat mått, vilket motsvarar ungefär 80 liter struket mått och en lastvikt på ca 100 kilo.

Tillverkarna av skottkärror är inte särskilt många och räknar man bort de enklaste korgkärrorna finns i princip bara tre huvudtyper. Variationerna i trågstorlek, hjuldimension och upphängningskonstruktion gör dock ändå sortimentet stort.


Tips

Skottkärror säljs ofta i byggsatser som du själv ska montera ihop. Köp aldrig en skottkärra som är så bred att du inte kan köra den genom en öppen dörr. Tänk på att bl.a. dörrar till hobbyväxthus kan ha mindre bredd än normalt. Om skottkärran har en stång mellan sidostagen står den stadigt på slätt underlag, men ostadigt på ojämn mark. Kärror med nylonlagrade hjul är billigare än kullagrade, men mindre hållbara. Kullager kan också bytas. Om du regelbundet spolar ren skottkärran och vinterförvarar den lätt insmord med olja förlängs dess livstid med många år.

Relaterade artiklar

Se alla trädgårdsartiklar »

scroll to top
Top